Maserati

Powrót wielkiego GranTurismo

Od lat z modelem bezapelacyjnie zapierającym dech w piersiach kojarzone jest Maserati GranTurismo. To samochód, który zadebiutował w 2008 roku, ale do swojej produkcji dojrzewał aż 70 lat, czerpiąc jak najwięcej z kultowych i klasycznych modeli Maserati. Koncepcja GranTurismo była teoretycznie prosta, opierała się na wstawieniu silnika wyścigowego do luksusowego, ręcznie wyprodukowanego nadwozia. W praktyce realizacja stała się nieco bardziej skomplikowana, ale warta starań, aby stworzyć jedyne w swoim rodzaju GranTurismo, które w pamięci niejednego entuzjasty Maserati, zapisało się jako flagowy model. Po 3 latach od ostatniego wyprodukowanego egzemplarza, GranTurismo w wielkim stylu powraca do produkcji i to nie tylko w wersji benzynowej, ale i elektrycznej!

Koncepcja GranTurismo

GranTurismo to model bezgranicznie wierny koncepcji samochodu wyścigowego, ale przeznaczony na co dzień, gwarantujący bezkompromisowy komfort, wygodę, przestrzeń, a do tego sportowe osiągi. To model, który nie jest dedykowany dla wszystkich, ale przede wszystkim dla tych, którzy nie boją się stawiać na swoim, nawet wbrew zasadom. Sięgając do historycznych modeli pierwszym archetypem dla tego modelu było wyprodukowane w 1947r. Maserati A6 1500 GT Pininfarina - czyli wielka moc, opakowana w eleganckie coupé. Z pozoru spokojne, z natury już niekoniecznie. To pierwsze drogowe Maserati, skrywało pod maską V6, stąd jego nazwa A6, która jest akronimem od Alfieri Maserati i sześciocylindrowego silnika. Stylistyka A6 była dziełem Pininfariny, tak jak w przypadku GranTurismo czy Quattroporte V generacji. Podobieństwa między A6, a Granturismo możemy się doszukać przede wszystkim w tylnej części nadwozia, która zarówno w A6, jak i GT kładzie nacisk na zgrabne, subtelne linie coupé.

 

                                                                                   Maserati A6 1500 GT Pininfarina

 

 

Kolejnym modelem w drodze do GranTurismo było wyprodukowane w 1957r. Maserati 3500 GT Vignale Spyder, nazywane dziełem sztuki na kołach, zaprojektowane przez Giovanniego Michelottiego. Ten model szybko stał się ulubieńcem wśród włoskich gwiazd i liderów biznesu. Jego charakterystycznym elementem był miękki, otwierany dach, który swoje odzwierciedlenie znalazł w wersji GranCabrio.

 

                                                                                    Maserati 3500 GT Vignale Spyder

 

Na mapie do docelowego GranTurismo pojawiło się również Ghibli SS Coupé, wyprodukowane w 1970r. - nazywane włoskim „la dolce vita”, czyli słodkim życiem - oraz model 3200 GT Assetto Corsa z 1998r. W przypadku Ghibli SS Coupé, wśród rewolucyjnych rozwiązań zostały zastosowane chowane reflektory, elektrycznie otwierane szyby i magnezowe felgi. Jednak na uwagę zasługuje muskularna, mocno zarysowana maska, nawiązująca do mocy, nadająca nieco bardziej agresywnej natury. Tego charakterystycznego akcentu można doszukać się również w obecnej gamie Maserati. Wracając do 3200GT, to właśnie ten model był pierwszym Maserati, wyprodukowanym przy współpracy z Ferrari. Innowacyjny, dynamiczny samochód XX wieku, który rozpędzał się do 280km/h, osiągając 100km/h w zaledwie 5,1 sekundy. To był początek współpracy z Ferrari, kontynuowanej również podczas produkcji GranTurismo, które stało się sumą doświadczeń i udoskonaleń modeli: A6 Pininfarina, 3500 GT Vignale Spyder, Ghibli SS Coupé i 3200GT.

 

                                                                                  Maserati Ghibli SS Coupé

                                                                                 Maserati 3200 GT Assetto Corsa

Szczypta klasy zmieszana z charakternym V8

Maserati GranTurismo zadebiutowało na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2008 roku, a od tego czasu w ciągu 12 lat (produkcja do 2019r.)  zostało sprzedanych ponad 28 000 egzemplarzy. GT wiele swoich podzespołów dzieli z Ferrari 599 GTB Fiorano. Tak, jak model A6 Pininfarina, czy Maserati Quattroporte V generacji, zostało zaprojektowane przez Jasona Castriota z  włoskiego studia Pininfarina, specjalizującego się w projektach karoserii głównie do sportowych samochodów. GranTurismo zaprojektowane przez Castriota było zwinną odpowiedzią na potrzeby rynku, które pojawiły się po wycofaniu z produkcji modelu Maserati Shamal.

Istotne jednak jest to, że GT zostało wyprodukowane w kilku edycjach. Jedna z nich, podstawowa, napędzana była jednostką V8, o pojemności 4,2 l i moc 405 KM przy 7100 obr./min. Ta wersja osiągała pierwszą setkę na liczniku w 5,2s. Kolejne edycje były jeszcze szybsze i jeszcze lepsze pod względem mocy. Przykładem jest GranTurismo S, którego pojemność silnika została zwiększona do 4,7l i 440KM mocy. W ten sposób GT rozpędzało się nawet do 295km/h, a osiągnięcie 100km/h zajmowało zaledwie 5s. Dla miłośników karbonowego wykończenia, GranTurismo S zostało wypuszczone również w edycji  „S MC SportLine”. Udoskonaleniem poprzedników była najszybsza edycja, która została stworzona na wzór modeli GranTurismo, startujących w wyścigach klasy GT4. To MC Stradale, gdzie MC to akronim od Maserati Corse, a Stradale - oznacza po prostu wersję drogową. Ta drogowa wyścigówka została podrasowana do 450KM/7100 obr/min, a czas do setki skrócił się do 4,6s. Co ciekawe, na szczególną uwagę w GranTurismo zasługiwała skrzynia MC-Shift, wyprodukowana przez Magneti Marelli, która stosowana była głównie we włoskich samochodach. Było to jedno z nielicznych sekwencyjnych rozwiązań, dostępnych na rynku, a dzięki zastosowaniu układu transaxle obciążała tylną oś samochodu.

To jednak nie wszystko, zwieńczeniem 12-letniej przygody z GranTurismo był egzemplarz Zéda, który zjechał z taśmy produkcyjnej 11 listopada 2019 roku, zapowiadając nową erę marki Maserati, której wielkim początkiem był model MC20. Teraz oczy miłośników Maserati skupione są wokół SUV-a Maserati Grecale oraz GranTurismo w wersji elektrycznej.

 

 

 

Elektryczne, ale nadal GranTurismo

To, co już wiadomo, to fakt, że Maserati testuje pierwsze prototypy GranTurismo. 11 czerwca z Maserati Innovation Lab na ulice Modeny, wyjechały pierwsze modele, a obecnie prototypy tego modelu przechodzą okres intensywnych testów drogowych i torowych, w różnych warunkach użytkowania, w celu pozyskania istotnych danych do przygotowania ostatecznej konfiguracji. Nowe GranTurismo ma być pierwszym modelem Maserati, w którym w 100% zostanie zastosowany silnik elektryczny, jednak najpierw tradycyjnie ma go poprzedzić wersja benzynowa.

Ciekawym jest fakt, że w prototypie GranTurismo można doszukać się wielu podobieństw do MC20, między innymi długiej, mocno zarysowanej maski z masywnym grillem oraz płaskimi światłami, które nawiązują do Maserati MC20.

To z pewnością będzie kolejny model po MC20, który entuzjaści i właściciele Maserati będa chcieli mieć w swoim padoku, co niewątpliwie może stać się dobrą inwestycją na lata, jak w przypadku wszystkich supersportowych modeli Maserati.

 

 

                                                                                      Prototyp Maserati GranTurismo

 

                                                                                     Prototyp Maserati GranTurismo

 

Jesteś zainteresowany nowym Maserati GranTurismo?

Skontaktuj się z naszymi przedstawicielami handlowymi: 

Michał Lewandowski
tel. +48 882 112 253
 
Grzegorz Zagórski
tel. +48 882 477 936