Dodano 21.08.2019
Stoisz przed decyzją kupna konkretnego modelu samochodu, jednak jednym z czynników, który wpływa na Twoją decyzję jest cena, dlatego rozważasz sprowadzenie samochodu z zagranicy? Poznaj 7 punktów, które mówią o tym, na co warto uważać i zwrócić uwagę kupując samochód spoza Unii Europejskiej oraz dlaczego nie warto kupować aut pochodzących z niesprawdzonych źródeł. We współpracy z naszymi specjalistami z działu serwisu przygotowaliśmy krótki poradnik, który ukazuje największe problemy, jakie spotyka się podczas zakupu samochodu spoza Unii Europejskiej.
1. Wiele samochodów importowanych ze Stanów Zjednoczonych jest uszkodzonych lub zalanych.
Samochody z USA kuszą atrakcyjną ceną, ale to co za nią stoi to trudne do zdiagnozowania prawdopodobne usterki. Prawie 100% aut importowanych ze Stanów Zjednoczonych jest uszkodzonych lub zalanych w wyniku powodzi. Szczególnie ten drugi przypadek jest najtrudniejszy do zdiagnozowania, a wiele późniejszych usterek jest wynikiem zalania samochodu.
2. Auta z USA oraz rynków azjatyckich nie są objęte gwarancją w Unii Europejskiej.
Decydując się na zakup spoza Unii Europejskiej musisz pamiętać, że gwarancja, która nadal jest ważna na rynku azjatyckim lub w USA traci ważność w Unii Europejskiej. To oznacza, że za ewentualne usterki mechaniczne czy elektryczne samochodu, klient musi ponieść koszty naprawy.
3. Brak możliwości wykupu przedłużonej gwarancji.
Brak ważnej gwarancji w Unii Europejskiej (która mimo wszystko obowiązuje w USA lub Azji) dyskwalifikuje również możliwość wykupu przedłużonej gwarancji. Przykładem może być Maserati, która jako jedna z nielicznych marek samochodowych oferuje możliwość wykupu dodatkowej gwarancji na 4 i 5 rok, ale w przypadku zakupu spoza Unii Europejskiej, możliwość ta nie jest dostępna.
4. Ciężka do zweryfikowania historia serwisowania.
Wiele prywatnych osób kupuje po kosztach samochody z drugiej ręki w celu sprzedaży ich na polskim rynku w wyższej cenie. Aby podbić wartość samochodu, często dokonują przeglądu w autoryzowanym serwisie, co udokumentowane jest pieczątką. Kupując samochód z drugiej ręki, warto jest sprawdzić dłuższą, a nawet całą historię serwisowania pojazdu – w ten sposób mamy pewność, że nie kupujemy kota w worku.
5. Ograniczone wsparcie techniczne.
Kupując auto spoza Unii Europejskiej możemy spotkać się z wieloma ograniczeniami związanymi ze wsparciem technicznym. Przykładowo, sprowadzając auto z USA pomimo braku gwarancji możemy skorzystać z usług serwisowych, ale tylko i wyłącznie wtedy, kiedy uszkodzone podzespoły zagrażają bezpieczeństwu podczas jazdy. W przypadku tzw. kampanii serwisowej, która uwzględnia naprawę podzespołów niezagrażających bezpieczeństwu – takie wsparcie techniczne jest znacznie ograniczone i niemożliwe do naprawienia w związku z nieważną gwarancją.
6. Warunki atmosferyczne mają wpływ na konserwację aut.
Sprowadzając samochód z rynków azjatyckich bądź USA warto wziąć pod uwagę warunki klimatyczne oraz sposób konserwacji samochodów. Wysokie temperatury, wilgoć, a także wspomniane wcześniej powodzie mogą mieć duży wpływ na usterki, które pojawiają się w późniejszym okresie użytkowania samochodu.
7. Inny rozstaw świateł w samochodach spoza Unii Europejskiej.
Praktycznie każdy samochodów importowany ze Stanów Zjednoczonych odznacza się innym ustawieniem świateł niż jest to dopuszczalne w UE. W związku z tym kupując samochód z USA pierwszym elementem, który pochłania budżet właściciela jest wymiana świateł na te dopuszczalne w Europie – co wiąże się z dużymi i często nieprzewidzianymi kosztami.
Jeśli nie jesteś pewny, czy auto, które chcesz kupić pochodzi z pewnego źródła, pamiętaj, że zawsze możesz zadzwonić do autoryzowanego serwisu i dowiedzieć się z jakiego rynku pochodzi samochód, podając jego numer nadwozia. Mimo to zwróć uwagę, że w koszt zakupu auta musisz wliczyć nieoczekiwane koszty serwisu oraz napraw, które nierzadko mogą sprawić, że zakup używanego samochodu w autoryzowanym salonie, okazałby się znacznie tańszym i pewniejszym wyborem.