Maserati

Maserati świętuje 105 rocznicę powstania marki

Początek nowej Ery Maserati zbiega się z ważnymi wydarzeniem dla tej marki, bo to właśnie  1 grudnia 1914 r. Alfieri Maserati połączył siły ze swoimi braćmi Ettore oraz Ernesto i otworzył firmę „Alfieri Maserati” pod numerem 1A na via de ’Pepoli, w sercu Bolonii. Bracia Maserati kochali motoryzację i prędkość. Nawet słynny Trident (logo Maserati) zostało zaprojektowane przez jednego z braci  - Mario - które inspirowane jest bolońską fontanną Neptuna. 

 

Pierwsze modele Maserati, pierwsze zwycięstwa

Pierwsze Maserati zostało zbudowane w 1926 roku. Było to Tipo 26, samochód wyścigowy, który zadebiutował na Targa Florio w tym samym roku, zdobywając pierwsze miejsce w klasie do 1,5 l, z Alfieri Maserati za kierownicą. To była pierwsza wygrana z długiej serii sukcesów. Następnie Maserati wygrało dwie kolejne edycje Indianapolis 500 (1939 i 1940), cztery kolejne zwycięstwa w Targa Florio (1937, 1938, 1939 i 1940),  mistrzostwo świata z Juanem Manuelem Fangio w 1954 i 1957 roku. W latach 2005-2010 Maserati powróciło do zwycięstw, dzięki modelowi MC12, w którym zdobyło sześć międzynarodowych mistrzostw FIA GT oraz najwyższą klasyfikację w kategorii samochodów GT produkowanych seryjnie.

 

Modena i kolejne sukcesy marki

Maserati pozostało w Bolonii do 1939 r. do czasu przejęcia marki przez rodzinę Orsi, której firmy skupiały się na budowie nowych samochodów, inwestowaniu w badania oraz innowacje. Oficjalnie marka Maserati została przeniesiona do Modeny 1 stycznia 1940 r. na Viale Ciro Menotti. Duże zmiany nadeszły w 1947 r., kiedy Maserati wypuściło swój pierwszy samochód drogowy, Maserati A6 1500. Przełomowym etapem w rozwoju marki okazał się również rok 1963, w którym to Maserati zapoczątkowało zupełnie nowy, nieistniejący wcześniej segment rynku, czyli luksusowe sedany, gdzie pierwszym modelem było Maserati Quattroporte.

Dużym sukcesem sprzedażowym w historii Maserati okazał się również model Biturbo, który został stworzony w fabryce w Modenie przez włoskie przedsiębiorstwo De Tomaso (1976-1993) tuż po krótkiej kadencji Citroëna, który był właścicielem marki w latach 1967-1975. Po włoskim przedsiębiorstwie kolejnym właścicielem do chwili obecnej jest Fiat, który doprowadził Maserati do przejęcia kontroli nad Ferrari we wrześniu 1997 r. Były to lata poważnych przekształceń, które przyniosły początek 3200 GT (1998), a następnie Maserati Spyder (2001).

W 2005 roku Maserati zostało oddzielone od Ferrari i powróciło pod kontrolę grupy Fiat. Kolejnym udanym rokiem dla marki Maserati był 2007, ponieważ na targach Detroit Motor Show zadebiutowało Quattroporte 5 generacji z automatyczną skrzynią biegów, umożliwiając w ten sposób ważny krok naprzód, szczególnie na rynkach takich jak: Stany Zjednoczone, Japonia czy Bliski Wschód. W tym samym roku odbyła się również prezentacja Maserati GranTurismo w Genewie, co okazało się kamieniem milowym w historii marki. W 2009 r. przyszła kolej na GranCabrio, a następnie na inne, nowe modele, które znacząco odnowiły gamę: nowa generacja Quattroporte, Ghibli oraz pierwszy SUV marki Maserati Levante. Po ponad stuletniej historii, fabryka w Modenie nadal produkuje niezwykłe samochody sprzedawane na ponad 70 rynkach, z których wszystkie wyróżniają się luksusem, elegancją, stylem, osiągami i jakością.

Obecnie trwają prace nad nowym super-sportowym samochodem od Maserati, którego produkcja rozpocznie się w fabryce Viale Ciro Menotti. Jego premiera przewidziana jest na maj 2020 roku.